سرخط خبرها

نگاهی به نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد | تماشاگران به تماشاخانه‌های شهر بازگشتند

  • کد خبر: ۱۶۱۳۵۵
  • ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
نگاهی به نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد | تماشاگران به تماشاخانه‌های شهر بازگشتند
در آخرین روز‌های سال جدید آثار نمایشی متفاوت و متنوعی را در مشهد شاهد هستیم که نویدبخش بازگشت روز‌های پررونقی برای تئاتر پرمخاطب شهرمان است.

ناصر نداف | شهرآرانیوز؛ همواره تئاتر مشهد بعد از تهران -از حیث تعداد اجرا و نیز جذب مخاطب- رکوددار اجرای عمومی نمایش در کشور بوده است، ولی در نیمه دوم سال گذشته به دلایل مختلف، به خصوص تحریم برخی از هنرمندان، نمایش‌های کمتری در شهرمان روی صحنه رفت؛ اما از آخرین روز‌های سال جدید آثار نمایشی متفاوت و متنوعی را در مشهد شاهد هستیم که نویدبخش بازگشت روز‌های پررونقی برای تئاتر پرمخاطب شهرمان است.

«سیاه کژدم»، در صدر جدول فروش

«سیاه کژدم» به نویسندگی نصرا... قادری و کارگردانی محمود راعی هدایت، عنوان پُرتماشاگرترین تئاتر مشهد را در این روز‌ها به خود اختصاص داده است. این نمایش که از دوم اردیبهشت ماه (ساعت ۲۰:۱۵) در سالن اصلی تئاترشهر مشهد روی صحنه بوده، توانسته است در ۹ نوبت اجرا تاکنون ۱۲۱۳ بلیت به فروش برساند. در این درام هشتاددقیقه‌ای اجتماعی که توسط گروه تئاتر پویا تولید شده است، سعید صادقی، حمید جندقی، امین کرفی و الهه پژوهی به ایفای نقش می‌پردازند.

«بی خردان»، دورخیز برای جذب تماشاگر

کمبود سالن قاب صحنه‌ای در تئاتر مشهد سبب شده است تماشاخانه هایی، چون سالن اصلی تئاترشهر هر روز میزبان دو نمایش در دو نوبت زمانی متفاوت باشد. کیوان صباغ، از هنرمندان توانای تئاتر مشهد، این روز‌ها تئاتر «بی خردان» را که از نوشته‌های خود اوست در کنار تئاتر «سیاه کژدم» در این مرکز تئاتر روی صحنه برده است.

تاکنون ۷۳۲ مخاطب در ۷ نوبت به تماشای این نمایش کمدی نشسته اند که از ابتدای اردیبهشت (ساعت ۱۷:۴۵) روی صحنه رفته است و تا پایان خرداد اجرا‌های خود را ادامه خواهد داد. این نمایش ۱۳۰ دقیقه‌ای که کاری از گروه عطش پاسارگاد است، در یکی از سال‌های دهه ۹۰ توانست عنوان پرفروش‌ترین نمایش سال را به خود اختصاص دهد. حامد یزدی که در جشنواره بین المللی تئاتر فجر در سال گذشته توانست عنوان بازیگر برگزیده را از آن خود کند، در کنار بازیگرانی، چون علیرضا ضیاچمنی، مرتضی ملتجی، سپیده کلالی، دینا مهذب و کوروش رحمانی به هنرنمایی می‌پردازد.

حکایت ۳ زن در پردیس تئاتر مستقل

حسین شیبانی که بیش از دو دهه به عنوان یکی از بازیگران مطرح تئاتر مشهد فعال است، اولین اثر خود را به عنوان نویسنده و کارگردان با هنرجویانش در کارگاه بازیگری آموزشگاه موج نو روی صحنه برد. نمایش کمدی «حکایت سایه، فَرانَک و فرانچسکو توتی» که از ابتدای اردیبهشت در تماشاخانه انوشیروان ارجمندِ پردیس تئاتر مستقل روی صحنه رفته است، در ۹ نوبت اجرا توانسته است ۶۵۷ مخاطب را به تماشا بنشاند.

«حکایت سایه، فَرانَک و فرانچسکو توتی» که کاری از گروه تئاتر پویا ست، به روایت زندگی سه زن در تاریخ می‌پردازد. در این نمایش نوددقیقه ای، علی صدایی، محمود کریمی، مینا نادری، آزیتا معینی، شاهین صفاری، علی نیکبخت، امیرحسین بوژآبادی، کوروش شید بهرامی، یکتا عربشاهی، شایلین میرحسینی، مهلا نامی، فرناز دهقان پور، زهرا سادات حسینی و ارمغان افشاریان بازی می‌کنند.

«کشتار اضطراری» در پردیس تئاتر

«کشتار اضطراری» از اولین نمایش‌های مشهد بود که در اواخر فروردین (ساعت ۱۹:۳۰) در تماشاخانه محمدعلی لطفی مقدم در پردیس تئاتر مستقل روی صحنه رفت و توانست در هفده نوبت اجرا ۵۶۶ تماشاگر را جذب خود کند. در این نمایش به نویسندگی و کارگردانی مهدی قنبریان که کاری از گروه تئاتر نیمکت است، بازیگرانی، چون سارا یزدان منش، نیلوفر آبیزی، امیررضا عرب، دلارام صفری و الهه عبدی به بازی می‌پردازند.

اثری از پیشکسوت تئاتر مشهد

در جمع کارگردانان نمایش‌های روی صحنه این روز‌های تئاتر مشهد، محمد مهاجر از باسابقه‌ترین هنرمندان به شمار می‌آید. این پیشکسوت تئاتر مشهد که از ۲۸ فروردین تئاتر «اتاق زیر شیروانی» را با نمایشنامه‌ای از خود، هر شب ساعت ۱۹:۴۵ در تماشاخانه اشراق روی صحنه برده، توانسته است در دوازده نوبت اجرا، ۲۹۲ تماشاگر را جذب آخرین اثر خود کند. در این درام اجتماعی بازیگرانی، چون سحر اسماعیلی، زهرا موسوی، حدیثه ایزانلو، ایمان دارابی، سعید مغانی نژاد، مصطفی باهوش و ستایش رضوی به ایفای نقش می‌پردازند.

اجرای عمومی یک اثر از جشنواره استانی

تئاتر «بولوار الیزابت» به نویسندگی میلاد کاشانی و کارگردانی حمیدرضا آزادفر که اولین بار در جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی سال گذشته روی صحنه رفت و چند جایزه را هم از این رویداد گرفت، از ششم اردیبهشت ماه (ساعت ۱۹:۳۰) در تماشاخانه استاد نوری اجرا‌های عمومی خود را آغاز کرده و تاکنون در شش نوبت توانسته است ۲۹۰ بلیت (با قیمت بلیت ۸۰ و ۷۰ هزارتومان) بفروشد. در این نمایش شصت دقیقه‌ای سید محمد سادات، محمدرضا بنی اسدی، مبینا خوشدل، سیده حسنی عبادی، غزل نورآبادی، ریحانه سادات حسینی و مهتا حیدری سراج به ایفای نقش می‌پردازند.

اجرای تئاتر کودک و نوجوان در مشهد

«شهر زیبا» به کارگردانی سمانه حسینی نمایشی است که سال گذشته هم برای کودکان و نوجوانان روی صحنه رفت و ۳۰ فروردین ماه امسال نیز اجرا‌های خود را دوباره در تماشاخانه داوود کیانیان، واقع در مرکز تخصصی تئاتر کودک و نوجوان مشهد از سر گرفت و در چهار نوبت اجرای خود توانست ۱۸۸ بلیت به فروش برساند. در این نمایش بازیگرانی، چون فاطمه خیرآبادی، فریبا غلامی، مهدی داورپناه، مرتضی خدیوی، پویا افشار، امید مهدوی، سینا زارع، زهرا عشقی، ساجده سجادی، کوثر علیزاده، ستایش اقبالی نیا، سروناز حسین زاده، مجتبی وحدانی، علی مجدی و آنیا زارع بازی می‌کنند.

«پارازیت» در فرهنگ سرای ترافیک

«ترافیک» از معدود فرهنگ سرا‌های شهرداری مشهد است که چند سالی است به اجرای تئاتر می‌پردازد. اکنون در این مرکز نمایش کمدی «پارازیت» به کارگردانی سمیرا نوغانی روی صحنه است. این نمایش به داستان زنی به نام مهتاب می‌پردازد که با کنجکاوی بیجا دردسر‌هایی را برای خود و همسرش و ساکنان آپارتمان به وجود می‌آورد. در این نمایش که کاری از گروه تئاتر عطش پاسارگاد است، بازیگرانی، چون سمیرا نوغانی، بیژن ابراهیمی، عباس حسینی، علی صباغ، الناز قشقایی، یحیی رفوگران، آیسان ستوده، غلامحسن طاهری و سهیلا فروغی بازی می‌کنند.

خوانش نمایشنامه در سه شنبه‌ها

«بدرود» عنوان نمایشی است که از دوازدهم اردیبهشت (ساعت ۱۹) سه شنبه‌های هر هفته در دانشگاه فردوسی اجرا می‌شود. این درام اجتماعی به نویسندگی آنتوان ژکو و کارگردانی محمدرضا امیری، کاری از گروه تئاتر ققنوس است که طوفان آذری به عنوان خوانشگر در آن فعالیت می‌کند.

یک نمایش عروسکی در دانشگاه

نمایش عروسکی «خیاطک مهربون، طوقانک بی امون» به کارگردانی مائده آریانوش از دیگر آثار تئاتر مشهد است که این روز‌ها (ساعت ۱۹) در پلاتوی نمایش دانشگاه اقبال لاهوری اجرا می‌شود. در این اثر صدرا سبزه کار، یکتا هنرور، زهرا رشیدی، امیرحسین خطیبیان، علیرضا چهارباغی، مهدی یعقوبی، سبحان کردستانی، هدیه صداقت و فاطمه ترکمن سرابی به عنوان عروسک گردان فعالیت می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->